مهندسی بهداشت محیط -آلودگی هوا

مهندسی بهداشت محیط -آلودگی هوا

آلودگی هوا و مهندسی بهداشت محیط، آلودگی هوا در صنایع ، بهداشت صنعتی و بهداشت محیط
مهندسی بهداشت محیط -آلودگی هوا

مهندسی بهداشت محیط -آلودگی هوا

آلودگی هوا و مهندسی بهداشت محیط، آلودگی هوا در صنایع ، بهداشت صنعتی و بهداشت محیط

تغییر اوضاع اقلیمی

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد تغییر اوضاع اقلیمی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌آمیزی برای فقرای جهان داشته باشد و حل این مشکل از راه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ‪۱/۶‬درصد تولید ناخالص ملی جهانی هزینه دربردارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این گزارش با عنوان “مقابله با تغییر اوضاع اقلیمی” تصویر نگران‌کننده ای از مشکل تغییر اوضاع اقلیمی ترسیم کرده است و از کشورهای ثروتمندتر خواسته است میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ‪،۲۰۲۰‬به میزان ‪۳۰‬درصد و تا سال ‪۲۰۵۰‬دستکم ‪۸۰‬درصد کاهش دهند.
کاهش پیشنهادی در انتشار این گازها دشوار اما امکانپذیر است.
براساس این گزارش که قرار است روز سه‌شنبه در مراسمی با حضور کمال درویش رییس برنامه توسعه سازمان ملل و لوییس دسیلوا رییس جمهور برزیل ارایه شود، از هم اکنون تا سال ‪،۲۰۳۰‬میانگین هزینه سالیانه این اقدامات به ‪۱/۶‬درصد تولید ناخالص ملی جهانی بالغ خواهد شد.
هر چند این میزان، سرمایه‌گذاری اندکی نیست، اما حتی به دو سوم هزینه‌های نظامی جهان نمی‌رسد. عدم اقدام در این زمینه، هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.
در اولین صفحه این گزارش آمده است تغییر اوضاع اقلیمی اکنون یک واقعیت علمی اثبات شده است. در مورد وجود خطرهای بزرگ و فاجعه بار تردیدی نیست.
در این مطالعه که به سفارش برنامه توسعه سازمان ملل انجام شد، کارشناسان نحوه مقابله با تغییر اوضاع اقلیمی را بررسی کردند و تصریح نمودند هزینه حل این مشکل را برای تمام کشورها یکسان نخواهد بود.
کشورهای ثروتمند که بیشترین سهم را در این ایجاد این مشکل داشته‌اند، در کوتاه مدت جزو کشورهایی که بیشترین آسیب را از تغییر اوضاع اقلیمی متحمل می‌شوند نخواهند بود.
فقیرترین کشورها که نه حالا و نه در گذشته نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه‌ای نداشته‌اند آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر این پدیده هستند.
نابرابری در توزیع هزینه‌ها، دشوارترین چالش رویاروی سیاستگذاران است و به گفته نویسندگان این گزارش نباید اجازه داد اختلاف بر سر توزیع خرج‌ها مانع راه شود.
افزایش نهایی سه درجه سانتی‌گراد در دمای کره زمین، خشکسالی، توفانهای موسمی و بالا آمدن سطح آب دریاها را درپی خواهد داشت که بیشترین صدمه را به اقتصاد کشورهای در حال توسعه می‌رساند.
آثار کوتاه مدت این وضعیت روی کل تولید ناخالص جهانی چندان محسوس نخواهد بود اما برای برخی از فقیرترین ملتهای جهان پیامدهای فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت.
کاستن شدید مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با آثار گرمایش زمین، از جمله گامهایی هستند که طبق این گزارش، الزاما باید برای روبرو شدن مساله گرمایش زمین باید برداشته شوند.
این سازگاری، در نهایت به معنای آنست که فقرای جهان با مشکلی خود را سازگار کنند که ثروتمندترین کشورهای جهان ایجاد کرده‌اند.
برای کشورهای فقیر تغییر اوضاع اقلیمی کاهش تولیدات کشاورزی، کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی و کاهش دسترسی به بازارها را به دنبال دارد که باعث فقر بیشتر می‌شود.
کن واتکینز یک عضو گروه کارشناسی که این گزارش را ارایه داده است، هدف گزارش سازمان ملل را تشویق کشورها به مقابله به این مشکل بیان کرد.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد