مهندسی بهداشت محیط -آلودگی هوا

مهندسی بهداشت محیط -آلودگی هوا

آلودگی هوا و مهندسی بهداشت محیط، آلودگی هوا در صنایع ، بهداشت صنعتی و بهداشت محیط
مهندسی بهداشت محیط -آلودگی هوا

مهندسی بهداشت محیط -آلودگی هوا

آلودگی هوا و مهندسی بهداشت محیط، آلودگی هوا در صنایع ، بهداشت صنعتی و بهداشت محیط

ایتالیا وگازهای گلخانه ای

ایتالیا از جمله کشورهایی است که بیشتر از سایر کشورها در معرض خطر تاثیرات گازهای گلخانه‌ای قرار دارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از روزنامه “لارپوبلیکا”، ایتالیا بخاطر قرارداشتن در مرز میان دو فضای جوی، تحت فشار بوجودآمده از گسترش نوار گرمسیری قرار می‌گیرد.
این روزنامه ایتالیایی روز سه‌شنبه می‌افزاید: بیش از یک سوم از ‪۳۹۷۵‬ کیلومتر ساحل هم سطح دریا در این کشور ، در خطر قرار دارد. دریا می‌تواند ‪۱۳۸۴‬کیلومتراز سواحل این کشور را تا پایان قرن ببلعد.
لازم به توضیح است که ایتالیا ‪۷۷۵۰‬کیلومتر نوار ساحلی دارد که ‪۳۹۸۵‬ کیلومتر آن هم سطح دریا است. تمام این خطرات بخاطر بالا رفتن دمای هوا و بدنبال آن بالا آمدن سطح دریاها و گسترش نوار گرمسیری بوجود خواهند آمد.
البته چین ، شرق آمریکا و بنگلادش نیز بیش از سایر مناطق در خطر قرار دارند. تاثیرات گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای هوا همچنین باعث می‌شود تا بین ‪۲۰‬تا ‪۳۰‬درصد جانداران در خطر انقراض قرار بگیرند.
به عقیده کارشناسان باید یک درصد از تولیدات ناخالص جهانی را برای جلوگیری از افزایش دمای هوا سرمایه‌گذاری کرد.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

آشنایی با گازهای گلخانه‌ای و پیمان کیوتو

گازهای گلخانه‌ای چیستند؟
گازهای گلخانه‌ای گرما را در جو زمین نگه می‌دارند. عامل اصلی انتشار این گازها که ناشی از فعالیت‌های انسان‌ها است گاز دی اکسید کربن می‌باشد که به اندازه زیادی از سوخت سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود.
این پروتکل گاز متان را نیز در بر می‌گیرد. این گاز عمدتا از فعالیت‌های کشاورزی و اکسید نیترات که بیشتر از مصرف کودهای شیمیایی تولید می‌شود، حاصل می‌شود. سه گاز صنعتی نیز از جمله گازهای گلخانه‌ای هستند.

پیمان کیوتو چیست؟
پیمان کیوتو قراردادی است که در سال ‪۱۹۹۷‬در کنفرانس سازمان ملل در شهر کیوتوی ژاپن مورد توافق دولت‌ها قرار گرفت. هدف این پیمان آنست که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای توسعه یافته، از سال ‪۲۰۰۸‬تا ‪،۲۰۱۲‬به دست کم پنج درصد کمتر از سطح این گازها در سال ‪۱۹۹۰‬برسد. در مجموع ‪۱۷۴‬کشور جهان این پیمان را تصویب کرده‌اند.
آیا پیمان کیوتو نخستین پیمان از این نوع است؟
دولت‌ها در سال ‪۱۹۹۲‬در “اجلاس زمین” در شهر “ریودوژانیرو”ی برزیل توافق کردند که با مساله تغییرات اب و هوایی مقابله کنند. پیمان کیوتو به دنبال این نشست مورد توافق قرار گرفت.
آیا پیمان کیوتو از لحاظ قانونی الزام‌آور است؟
پیمان کیوتو از ‪۱۶‬فوریه سال ‪۲۰۰۵‬لازم الاجرا شد.
این پیمان نماینده ‪۶۱/۶‬درصد از کل گازهای گلخانه‌ای منتشر شده توسط کشورهای توسعه یافته است.
آمریکا که بزرگترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است، در سال ‪۲۰۰۱‬با این پیمان مخالفت کرد و اعلام داشت که اجرای آن بسیار پرهزینه است و کشورهای در حال توسعه را از دور نخست هدف‌های تعیین شده تا ‪۲۰۱۲‬ مستثنی می‌کند که کار غلطی است.
پیمان کیوتو چگونه به اجرا در می‌آید؟
بر اساس این پیمان، کشورهایی که تا سال ‪۲۰۱۲‬نتوانند به اهداف این پیمان دست یابند باید علاوه بر این که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا حدی که قبلا تعیین شده بود کاهش دهند، در دوره بعد که از سال ‪۲۰۱۳‬آغاز می‌شود، انتشار این گازها را ‪۳۰‬درصد دیگر کم کنند.
آیا همه کشورهای جهان باید تا پنج درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند؟
خیر، براساس این اصل که کشورهای ثروتمندتر در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر نقش دارند، تنها حدود ‪۳۶‬کشور نسبتا توسعه‌یافته با این اهداف برای سالهای ‪۲۰۰۸‬تا ‪۲۰۱۲‬موافقت کرده‌اند.

کشورها چگونه به پیمان کیوتو عمل می‌کنند؟
اتحادیه اروپا ژانویه سال ‪۲۰۰۵‬بازاری را ایجاد کرد که براساس آن برای حدود ‪۱۲‬هزار کارخانه و نیروگاه سهمیه‌هایی برای انتشار دی اکسید کربن تعیین می‌شود.
در صورتیکه آنها از این سهمیه عدول کنند می‌توانند سهمیه بیشتری را در این بازار خریداری کنند یا جریمه مالی بپردازند وچنانچه کمتر از این سهمیه گاز دی اکسید کربن منتشر کنند، می‌توانند سهمیه‌های خود را بفروشند.
چه سازوکارهای دیگری در این پیمان وجود دارد ؟
کشورهای توسعه یافته می‌توانند با تامین مالی فناوری‌های پاک مانند انرژی خورشیدی درکشورهای فقیرتر، عدم دستیابی به اهداف خود را جبران کنند. یک راه دیگر برای این کار نیز سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای جمهوری سابق شوروی است.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

آلودگی هوا ، منابع آلودگی ، آلاینده‌ها هوا و تاثیر آن برسلامت

بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که سالانه حدود ‪۴/۵‬میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست
با افزایش آلودگی هوا پرندگان هم آسمان تهران را ترک کرده‌اند و پرندگان مهاجر و حتی گنجشک‌ها دیگر میلی به وارد شدن به تهران را ندارند گفته می‌شود در هیچ دوره‌ای از تاریخ تهران شمار پرندگان به این اندازه کم نبوده است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، پرندگان، پرواز بر فراز پاکی را انتخاب کرده‌اند و آنهایی هم که مانده‌اند میلی به آواز خواندن ندارند چون نغمه‌هایشان دیگر به گوش کسی نمی‌رسد. شاید هم می‌خوانند و ما نمی‌شنویم.
صنعت مدرن امروز با تولید گازها و ذرات آلوده معلق در هوا فضایی برای نفس کشیدن باقی نمی‌گذارد و استشمام هوای پاک را که همواره مایه شادمانی زندگی بشر بوده، به آرزویی دست نیافتنی تبدیل می‌کند.
آلودگی هوا همواره در شرایط بحرانی منجر به مرگ و میر انسانها شده است. محاسبات انجام شده نشان می‌دهد با توجه به جمعیت تهران، در شرایط بحران آلودگی هوا احتمال مرگ و میر سالانه پنج هزار نفر وجود دارد.
مشکل آلودگی هوای کلان شهرها عمدتا ناشی از حرکت وسایل نقلیه و کارخانجات صنعتی است که اینها از آلاینده‌های ناشی از فعالیتهای انسانها به شمار می‌روند.
دکتر “منصور غیاث‌الدین”، متخصص بهداشت هوا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید براساس تحقیقات انجام شده، شمار زیادی از پرندگان با افزایش آلودگی هوا، تهران را ترک کرده‌اند و پرندگان مهاجر به ویژه گنجشک‌های مهاجر دیگر وارد تهران نمی‌شوند.
وی افزود براساس بررسی‌های انجام شده از گونه‌های کم‌نظیر دامنه‌های البرز همچون عقاب طلایی و هما سالهاست که نمونه‌ای در تهران دیده نشده است.
این متخصص در بهداشت هوا می‌گوید، آلودگی هوا و سروصدا، دو عامل اصلی برای کاهش پرندگان بومی در تهران است که این روند با افزایش غلظت آلاینده‌های هوا تشدید می‌شود.
وی گفت: با توجه به وضعیت آلودگی‌هوا در تهران و همچنین روند ساختمان سازی و شکل ساختمان‌های جدید، این امر موجب شده است تا پرندگان حتی محل مناسبی برای تولید مثل و لانه‌گذاری درتهران نداشته باشند و در نتیجه جای دیگری را با هوای پاکتر و سروصدای کمتر برای زندگی انتخاب کنند.
منابع آلودگی هوا
هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت و رفاه انسان و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا تلقی می‌شود و در تعریف علمی آن گفته می‌شود: منظور از آلودگی هوا یعنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدیدکننده سلامتی هستند.
دکتر غیاث‌الدین متخصص بهداشت هوا در خصوص منابع مختلف آلودگی هوا می‌گوید منابع آلودگی هوا در سه دسته اصلی منابع متحرک شامل انواع خودروها، منابع ثابت مثل نیروگاهها و صنایع و منابع تجاری و خانگی تقسیم‌بندی می‌شوند.
حدود ‪۷۰‬تا ‪۷۵‬درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است.
مهمترین آلاینده‌های هوا
“ذرات جامد” (‪،(particulate matter‬این ذرات از سد دفاعی طبیعی بدن عبور می‌کنند و به طور عمقی به ریه‌ها نفوذ کرده و باعث تشدید آسم و اختلال عملکرد ریوی می‌شوند.
ذرات معلق موجود در هوا اگر غلظت آنها بالاتر از یک حد باشد باعث مرگ و میر خواهد شد.
به اینصورت که اگر غلظت ذرات معلق به حدود ‪۳۵‬میکروگرم در مترمکعب باشد میزان مرگ و میر بالا می‌رود که با این محاسبه سالانه در شهر تهران اگر غلظت ذرات جامد به این میزان (‪ ۳۵‬میکروگرم) برسد احتمال مرگ و میر سه تا چهار هزار نفر وجود دارد.
یکی دیگر از آلاینده‌هایی که سرطان زا هستند موادآلی یا هیدروکربن‌ها هستند که در هر ‪۱۰۰‬هزار نفر اگر میزان غلظت آلاینده ‪۳۵‬میکروگرم باشد ‪۵۵‬ نفر می‌میرند.
مواد آلی احتمال سرطان زایی بیشتری دارند و عمده سرطان ناشی از آنها سرطان ریه است.
عامل تشدیدکننده سرطان ریه در کنار عامل آلودگی هوا سیگار است بر اساس بررسی‌های انجام شده بین میزان مرگ و میر سیگاری‌هایی که در شهرهای بزرگ و در معرض آلودگی‌های هوا زندگی می‌کنند در مقایسه با سیگاری‌هایی که به دور از این آلودگی‌ها و در هوای پاک روستاها به سر می‌برند بیشتر است.
این متخصص در تشخیص آلودگی هوا می‌گوید در دود سیگار حدود ‪۵۰‬نوع ماده سرطان زای تایید شده یا مشکوک به سرطان زایی وجود دارد که غیر از سرطان ریه منجر به بروز مشکلات دیگری همچون آب مروارید، احتمال سقط جنین و یا تولد نوزادانی نارس و کم‌وزن می‌شود.
“ازن”، این گاز از واکنش‌های شیمیایی در جو و تحت تاثیر نور آفتاب تولید می‌شود و محرک قوی سیستم تنفسی است.
دی اکسید نیتروژن، منواکسید کربن، سرب، دی اکسید گوگرد، سولفات ها و سولفیدهیدروژن، آکرولئین ‪Acrolein‬و دیوکسین از دیگر ذرات آلوده‌کننده هوا هستند.
آکرولئین باعث تشدید آسم و دیوکسین باعث تشدید اختلال در تکامل جنین و افزایش خطر سرطان می‌شود.
شاخص آلودگی هوا
اگر شاخص آلودگی هوا را ‪۱۰۰‬فرض کنیم چنانچه غلظت آلاینده‌ها مطابق با ‪۱۰۰‬باشد هوا استاندارد و چنانچه غلظت آلاینده‌ها کمتر از این میزان باشد کیفیت هوا خوب یا متوسط است و اگر بالاتر از ‪۱۰۰‬باشد نشان‌دهنده افزایش غلظت آلاینده‌های هوا است.
شاخص آلودگی هوا بر اساس تقسیم بندی هوا بصورت هوای سالم، هوای ناسالم یا غیر بهداشتی، هوای خیلی ناسالم و هوای خطرناک یا بحرانی تعریف می‌شود.
دکتر غیاث‌الدین استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت سازمان‌های حفاظت محیط زیست، شاخص‌های کیفی هوا را با ‪۵‬نوع آلوده‌کننده هوا محاسبه می‌کنند که شامل ازن روی سطح زمین، منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و گرد و غبار است.
برای هر یک از این موارد، سازمان‌های حفاظت محیط زیست، استانداردی را جهت حفظ سلامت تعریف کرده‌اند.
میزان آلایندگی هر یک از این آلاینده‌ها بر اساس اندازه‌گیری حدود ‪۱۱‬ تا ‪۱۳‬ایستگاه دائمی تعیین آلودگی هوای تهران صورت می‌گیرد این ایستگاهها بطور شبانه‌روزی آلودگی هوا را مورد سنجش قرار می‌دهند.
اعداد و ارقامی که در نتیجه این سنجش‌ها حاصل می‌شود تحت عنوان شاخص آلودگی هوا یا شاخص کیفیت هوا به کار برده می‌شود.
عدد شاخص کیفیت هوا را با استفاده از فرمول‌های خاصی بدست می‌آورند اگر این عدد بین ‪۱۵۱‬تا‪ ۲۰۰‬پی‌پی‌ام (یک میلی لیتر آلودگی هوا در یک متر مکعب هوا) باشد هوا غیر بهداشتی، صفر تا‪ ۵۰‬هوا پاک و از ‪۵۱‬تا ‪۱۰۰‬متوسط است و اگر این رقم بالای ‪۳۰۰‬باشد آلودگی هوا خطرناک است و اگر از ‪۴۰۰‬ تجاوز کند شرایط بحران آلودگی هوا اعلام می‌شود.
در چنین شرایطی باید یک سری اقدامات را در جهت کاهش منابع آلودگی هوا مانند تعطیلی مدارس و یا تعطیل عمومی انجام شود که به دنبال آن دود ناشی از استفاده از وسایل نقلیه نیز کاهش می‌یابد.
ماسک وسیله دفاعی در مقابل آلودگی هوا
استفاده از ماسک یکی از راههای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است ولی در استفاده از همین ماسک‌ها هم باید نکاتی را رعایت کرد.
دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران در این خصوص می‌گوید ماسک‌های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و بهتر است از ماسک‌های فیلتر دار و ماسکی که دهان و بینی را بطور کامل پوشش دهد استفاده شود.
وی می‌گوید ماسک‌ها باید هر یک و نیم تا دو ساعت تعویض شوند با توجه به وجود میکروبها در سطح آنها چنانچه مرتب تعویض نشوند خود منبعی از آلودگی می‌شوند.
بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که سالانه حدود ‪۴/۵‬میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
بخش عمده‌ای از مرگ و میرها مربوط به آلودگی هوا در محیطهای بسته از جمله اماکن مسکونی و به ویژه در مناطق روستایی کشورهای جهان سوم رخ می‌دهد.
کیفیت بد هوا در اتاق‌ها منجر به خستگی، عدم تمرکز و عدم رضایت افراد می‌شود، که اغلب ناشی از تهویه نامناسب ساختمان است که رابطه مستقیمی با غلظت ‪CO۲‬دارد، به همین خاطر در برخی سیستم‌ها که از تهویه اتوماتیک استفاده می‌کنند از غلظت ‪CO۲‬به عنوان معیاری جهت تنظیم میزان هوای تازه ورودی به سیستم استفاده می‌شود.
تاثیر آلاینده‌های هوا بر سلامت انسان
بطور طبیعی بعضی از آلاینده‌ها اثرات کوتاه مدت و گاها شدید دارند مثلا افزایش منواکسیدکربن افزایش سردرد و سرگیجه را در فضاهای آزاد به دنبال دارد اما در داخل منزل و فضاهای بسته منجر به مرگ هم خواهد شد.
منواکسیدکربن مانع رسیدن اکسیژن به قلب و مغز می‌شود و باعث مرگ می‌شود.
این گاز هیچ رنگ و بویی ندارد به تدریج باعث می‌شود فرد به خواب رود گاهی برای گرم کردن حمام از وسایل گرمازا استفاده می‌شود که کاری خطرناک است و به هیچ وجه نباید در چنین فضاهایی از وسایل گرم‌کننده استفاده کرد.
استفاده از بخاری‌های گازی بدون دودکش نیز بسیار خطرناک است و به علت تجمع گاز منواکسیدکربن باعث ایجاد سردرد و سرگیجه و تهوع در فرد می‌شود زمانی که دودکش باشد خود دودکش در تهویه هوای اتاق موثر است.
دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران نیز در خصوص تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت می‌گوید بطورکلی آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم می‌شود.
دکتر “مسعود موحدی” گفت تماس درازمدت با آلودگی هوا و در معرض آلاینده‌های هوا بودن باعث برونشیت مزمن و اختلالات تنفسی می‌شود.
به گفته دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران آلودگی هوا با گازهای ناشی از سوخت موتورهای دیزلی و صنایع سنگین در بروز سرطان ریه موثر است.
دکتر موحدی می‌گوید کودکان و سالمندان دو گروهی هستند که بیش از سایر افراد در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.
کودکان به دلایلی نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا قرار می‌گیرند از جمله این دلایل، کودکان و شیرخوارگان با سرعت بیشتری تنفس می‌کنند و این باعث تماس بیشتر با مواد آلوده‌کننده هوا می‌شود.
کودکان بیشتر تنفس دهانی دارند که به این ترتیب فیلتر بینی که قسمتی از آلودگی هوا را می‌گیرد نمی‌تواند بطور موثر عمل کند.
آلودگی هوا باعث تحریک انسداد راههای هوایی و تشدید آسم می‌شود و بر رشد و نمو سیستم عصبی، تنفسی و ایمنی و غدد داخلی تاثیر می‌گذارد که این امر می‌تواند خطر سرطان را در سال‌های بعدی زندگی افزایش دهد.
تاثیر آلودگی هوا در گوش و حلق و بینی
آلودگی هوا و آلاینده‌های موجود در هوایی که تنفس می‌کنیم می‌توانند سبب گلودرد و سوزش گلو شوند سرب ناشی از بنزین‌های حاوی سرب سبب کاهش شنوایی می‌شود.
دکتر “علی‌محمد اصغری” عضو جامعه جراحان گوش و حلق و بینی می‌گوید این نوع آسیب شنوایی با همراهی صداهای بلند محیط مثل صدای ترافیک یا کارخانجات تاثیر بیشتری بر کاهش شنوایی می‌گذارد.
این متخصص گوش و حلق و بینی اضافه کرد بعضی از آلاینده‌ها می‌توانند سبب بروز سرطانهای حنجره، بینی و سینوسها شود.
وی افزود بیشترین آسیبی که آلایندهای هوا بر انسان می‌گذارند بر سیستم ریه و قلب انسان است. آسیبی که به ارگانهای بدن می‌رسد به نوع و میزان آلاینده‌ها ارتباط دارد.
افرادی که در محیط کارشان با مواد شیمیایی و یا فلزات سنگین در ارتباطند بیش از دیگران در معرض آسیب هستند. بعضی آلاینده‌ها خاص کارخانجات چوب، چرم است و می‌تواند سبب افزایش خطر سرطان سینوس در کارگران این کارگاهها گردد.
آلودگی هوا در زمستان و پدیده وارونگی هوا
در ماههایی از فصل زمستان گاهی شریط جوی خاصی ایجاد می‌شود که در نتیجه آن جریان حرکت و جابجایی هوا بصورت صعودی و به عبارتی از پایین به بالا کاهش می‌یابد.
در این حالت حرکت هوای آلوده به سمت بالا کند می‌شود و حالت پایداری هوا ایجاد می‌شود و این امر باعث می‌شود بر شدت غلظت آلاینده‌های هوا افزوده شود و بصورت رقیق در نیاید.
مقدار هوایی که برای کاهش غلظت هوا و رقیق شدن هوا لازم است کاهش می‌یابد و در ارتفاع ‪۴۰۰‬تا ‪۵۰۰‬متری زمین جریانی از هوا مثل یک سقف قرار گرفته است که مانع از جابجایی هوا و رقیق شدن آن می‌شود.
حالت اینورژن یا وارونگی هوا در طول زمستان ممکن است چند بار اتفاق بی‌افتد در شرایط وارونگی هوا دود ناشی از اگزوز اتومبیل‌ها، موتورخانه‌ها و کارخانه‌ها در محدوده هوای شهر باقی می‌ماند این حالت پایدار می‌ماند تا تغییرات جوی همچون باد و یا باران باعث رقیق شدن هوا شود.
آلودگی در محیطهای بسته
فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در دو دسته آلودگی‌های هوا در فضای باز و آلودگی‌های هوا در فضای بسته تقسیم بندی می‌شود افزود از جمله آلودگی‌های فضاهای بسته آلودگی ناشی از دود سیگار است.
دکتر موحدی اضافه کرد آلودگی ناشی از دود سیگار تاثیر بسیار منفی در سلامت انسان دارد به اینصورت که شیوع آسم در افرادی که در معرض این دود در فضای بسته قرار دارند ‪۲/۴‬برابر است.
سایر آلاینده‌های فضای بسته شامل دود مواد غذایی، دود وسایل گرمازا، آلودگی ناشی از وسایل و دستگاه‌های موجود در محیطهای کاری شامل دستگاه پرینتر و کپی، مانیتورها و سایر دستگاه‌ها است.
فوق تخصص آسم و آلرژی یادآور شد در برخی مواقع آلودگی محیطهای باز به فضای بسته وارد می‌شود که این امر باعث ایجاد آلرژی‌هایی از جمله ایجاد قارچ در فرد می‌شود.
به گفته دکتر موحدی با توجه به اینکه بیشترین وقت مردم یعنی از ‪۲۴‬ ساعت حدود ‪۲۲‬ساعت آن، در محیطهای بسته (محیط کار یا منزل) سپری می‌شود و با توجه به نفوذ آلودگی فضای باز به فضای بسته محل کار یا منزل و توام شدن با آلودگی‌های محیطهای بسته، بیشترین مرگ و میرهای متعاقب آلودگی هوا در فضاهای بسته رخ می‌دهد.
دکتر موحدی می‌گوید این آلاینده‌ها هر کدام می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در انسان شود به عنوان مثال آلاینده‌هایی همچون گوگرد و نیتروژن و ذرات گرد و غبار بر بیشترین تاثیر را بر دستگاه تنفسی دارند.
اثرات این آلاینده‌ها بسته به طول مدت تماس و غلظت آلودگی، سلامت فرد را تهدید می‌کند.
افرادی که بیشتر در معرض این تهدید قرار دارند شامل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی، کلیوی و کبدی هستند که سیستم ایمنی بدن آنها در مواجهه با آلاینده‌ها آسیب پذیرتر است.
دکتر موحدی گفت تنفس در هوای آلوده منجر به بروز مشکلاتی در فرد می‌شود و نیاز به مصرف دارو و بستری شدن در بیمارستان وجود دارد و در مواقعی هم که آلاینده زیاد باشد مشکلات حادتری ایجاد می‌شود و مواقعی نیز به مرگ و میر منجر خواهد شد.
بطور کلی تمام آلاینده‌ها چه آلاینده‌های فضاهای باز و چه آلاینده‌های فضاهای بسته باید به دقت مورد توجه باشد و سعی کرد با اقدامات مناسب و ارایه آموزش‌های همگانی این آلاینده‌ها را کنترل کرد.
از جمله اقدامات پیشگیرانه کنترل و کاهش آلودگی هوا این است که کارخانجات صنعتی باید در فواصل معینی در خارج از شهرها باشند و جهت دود آنها به سمت شهرها نباشد.
برای کاهش دود اگزوز اتومبیل‌ها توصیه‌هایی همچون استفاده از وسایل نقلیه عمومی و استفاده کمتر از وسایل شخصی پیشنهاد می‌شود توصیه‌هایی که تازگی ندارند و بارها شنیده شده‌اند.
پزشکان توصیه می‌کنند در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است افراد آسیب پذیر از جمله افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی باید در منزل بمانند و بطور کلی در شرایط بحران آلودگی هوا، افراد از قدم زدن و انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز باید خودداری کنند.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

تغییر اوضاع اقلیمی

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد تغییر اوضاع اقلیمی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌آمیزی برای فقرای جهان داشته باشد و حل این مشکل از راه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ‪۱/۶‬درصد تولید ناخالص ملی جهانی هزینه دربردارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این گزارش با عنوان “مقابله با تغییر اوضاع اقلیمی” تصویر نگران‌کننده ای از مشکل تغییر اوضاع اقلیمی ترسیم کرده است و از کشورهای ثروتمندتر خواسته است میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ‪،۲۰۲۰‬به میزان ‪۳۰‬درصد و تا سال ‪۲۰۵۰‬دستکم ‪۸۰‬درصد کاهش دهند.
کاهش پیشنهادی در انتشار این گازها دشوار اما امکانپذیر است.
براساس این گزارش که قرار است روز سه‌شنبه در مراسمی با حضور کمال درویش رییس برنامه توسعه سازمان ملل و لوییس دسیلوا رییس جمهور برزیل ارایه شود، از هم اکنون تا سال ‪،۲۰۳۰‬میانگین هزینه سالیانه این اقدامات به ‪۱/۶‬درصد تولید ناخالص ملی جهانی بالغ خواهد شد.
هر چند این میزان، سرمایه‌گذاری اندکی نیست، اما حتی به دو سوم هزینه‌های نظامی جهان نمی‌رسد. عدم اقدام در این زمینه، هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.
در اولین صفحه این گزارش آمده است تغییر اوضاع اقلیمی اکنون یک واقعیت علمی اثبات شده است. در مورد وجود خطرهای بزرگ و فاجعه بار تردیدی نیست.
در این مطالعه که به سفارش برنامه توسعه سازمان ملل انجام شد، کارشناسان نحوه مقابله با تغییر اوضاع اقلیمی را بررسی کردند و تصریح نمودند هزینه حل این مشکل را برای تمام کشورها یکسان نخواهد بود.
کشورهای ثروتمند که بیشترین سهم را در این ایجاد این مشکل داشته‌اند، در کوتاه مدت جزو کشورهایی که بیشترین آسیب را از تغییر اوضاع اقلیمی متحمل می‌شوند نخواهند بود.
فقیرترین کشورها که نه حالا و نه در گذشته نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه‌ای نداشته‌اند آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر این پدیده هستند.
نابرابری در توزیع هزینه‌ها، دشوارترین چالش رویاروی سیاستگذاران است و به گفته نویسندگان این گزارش نباید اجازه داد اختلاف بر سر توزیع خرج‌ها مانع راه شود.
افزایش نهایی سه درجه سانتی‌گراد در دمای کره زمین، خشکسالی، توفانهای موسمی و بالا آمدن سطح آب دریاها را درپی خواهد داشت که بیشترین صدمه را به اقتصاد کشورهای در حال توسعه می‌رساند.
آثار کوتاه مدت این وضعیت روی کل تولید ناخالص جهانی چندان محسوس نخواهد بود اما برای برخی از فقیرترین ملتهای جهان پیامدهای فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت.
کاستن شدید مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با آثار گرمایش زمین، از جمله گامهایی هستند که طبق این گزارش، الزاما باید برای روبرو شدن مساله گرمایش زمین باید برداشته شوند.
این سازگاری، در نهایت به معنای آنست که فقرای جهان با مشکلی خود را سازگار کنند که ثروتمندترین کشورهای جهان ایجاد کرده‌اند.
برای کشورهای فقیر تغییر اوضاع اقلیمی کاهش تولیدات کشاورزی، کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی و کاهش دسترسی به بازارها را به دنبال دارد که باعث فقر بیشتر می‌شود.
کن واتکینز یک عضو گروه کارشناسی که این گزارش را ارایه داده است، هدف گزارش سازمان ملل را تشویق کشورها به مقابله به این مشکل بیان کرد.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

کاهش انتشار کربن سوئد

کشور اسکاندیناویایی سوئد که به محافظت از محیط زیست معروف است، موفق شده است به مراتب بیشتر از حدی که قبلا در نظر گرفته شده بود، از انتشار کربن خود بکاهد ضمن آن که رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، وزارت محیط زیست سوئد روز سه‌شنبه اعلام کرد، این کشور انتشار گاز دی اکسید کربن خود را از سال ‪۱۹۹۰‬تا ‪۲۰۰۶‬تقریبا ‪۹‬درصد کاهش داده است که این کاهش بسیار بیشتر از حدی است که در پیمان کیوتو برای این کشور در نظر گرفته شده است.
“هانس بورگ” مشاور سیاسی این وزارتخانه گفت ، سوئد اجازه داشت که انتشار گاز دی اکسید کربن خود را بیش از چهار درصد افزایش دهد اما انتشار این گاز حدود ‪۹‬درصد کاهش یافت که این بدان معناست که سوئد میزان انتشار دی اکسید کربن خود را ‪۱۲/۷‬درصد کاهش داده است که این میزان بیش از توافق صورت گرفته بر اساس پروتکل کیوتو است.
این کشور اسکاندیناوی که به محافظت از محیط زیست معروف است در کنار رعایت سیاستهای زیست محیطی، رشد اقتصادی زیادی را نیز در طول این دوره به ثبت رسانده است.
“آندریاس کارلگرن” وزیر محیط زیست سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد، توسعه‌های صورت گرفته در سوئد فرصتی به آنها می‌دهد تا به سایر کشورهایی که در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای تردید دارند، نشان دهند که داشتن رشد اقتصادی همزمان با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای امکان پذیر است.
وی گفت، این بدان معنی است که آنها می‌توانند از طرفی کشورهای صنعتی را که هنوز اقدامات کافی برای کاهش انتشار دی اکسید کربن انجام نداده‌اند تشویق کنند و از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه را متقاعد سازند که توسعه پایدار جامعه امکان پذیر است.
پروتکل کیوتو دسامبر سال ‪۱۹۹۷‬به امضاء رسید و فوریه سال ‪۲۰۰۵‬به اجرا درآمد.
این سند از کشورهای صنعتی که عامل انتشار حدود ‪۳۰‬درصد انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان هستند می‌خواهد تا انتشار این گاز را در فاصله زمانی سال ‪۲۰۰۸‬تا ‪۲۰۱۲‬به میزان پنج درصد نسبت به سطح این گاز در سال ‪۱۹۹۰‬ کاهش دهند.
یک گروه زیست محیطی آلمان به نام “جرمن واچ” اوایل ماه دسامبر با انتشار گزارشی اعلام کرد که سوئد بیشترین فعالیت را برای محافظت از آب و هوا انجام داده است.
وزارت محیط زیست سوئد اعلام کرد، انتشار گازهای گلخانه‌ای خانه‌ها و خدمات در این کشور به علت مصرف انرژی‌های پاکیزه‌تر بیش از ‪۵۰‬درصد از سال ‪۱۹۹۰‬کاهش یافته است.
این وزارت‌خانه اعلام کرد، انتشار دی اکسید کربن بخش حمل و نقل سوئد نیز برای اولین بار در عرض چندین سال در حال کاهش یافتن است.
سوئد در شهرهای بزرگ خود اتوبوس‌هایی را وارد سیستم حمل و نقل کرده است که با سوخت پاکیزه کار می‌کنند و در ماه ژوئیه در استکهلم پایتخت این کشور به منظور کاهش ترافیک و آلودگی هوا عوارض جاده وضع کرده است.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

هوای تمامی کلان شهرهای کشور ایران به شدت آلوده است

آنگونه که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است ، امروز پنج شنبه ، هوای تمامی کلان شهرهای کشور ایران به شدت آلوده و دراین میان تهران پایتخت کشور ، یکی از”آلوده‌ترین “روزهای خود را شاهد خواهد بود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، آلودگی هوا بنا بر این پیش بینی نه تنها کلان شهرهای همیشه آلوده کشور که شهری مانند رشت را که به واسطه داشتن بارش مناسب باران ، هوایی نسبتا سالم دارد، دربرخواهد گرفت و دلیل آن نیز استقرار سامانه پرفشاری است که از روز یکشنبه این هفته بر روی کشور مستقر شده‌است.
پزشکان با در نظر داشتن ” هشدار” سازمان هواشناسی ، خصوصا از بیماران قلبی و عروقی ، کودکان و خانم‌های باردار ساکن کلان شهرها می‌خواهند تا امروز و فردا حتما ! درخانه بمانند و اگر امکانی برای آنها وجود دارد ، از این شهرها بیرون بروند و شهروندانی که حس مسوولیت قوی دارند از خودروی شخصی استفاده نکنند.
تهران که آلودگی هوای آن شهرت جهانی دارد ، اغلب روزهای سال هوایی آلوده دارد و در زمستان این وضعیت هر چه بیشتر تشدید می‌شود.
در طول ده سال اخیر در دو نوبت حجم آلاینده‌ها در هوای تهران به حدی رسیده است که مسوولین با همه ملاحظات ، ناچار به اعلام تعطیلی عمومی شدند که آخرین نوبت آن پاییزسال ‪۱۳۸۴‬بود که علاوه بر مدارس،ادارات نیز تعطیل شد و در همان روز عمق دید در تهران به کمتراز ‪۱۰۰‬متر رسید که‌این آلودگی هوا پروازها را نیز مختل کرد.
آلودگی هوا و غیر قابل تحمل بودن آن ، خاص کلان شهری مانند تهران نیست.
اغلب شهرهای بزرگ ایران از این مشکل در رنج هستند.
عمده منبع آلوده‌کننده هوا در شهرهای بزرگ ایران ، انبوه خودروهای سرگردانی شناخته شده‌اند که بیشتر از حد استاندارد سوخت مصرف می‌کنند و خیابان‌های شهرها اغلب زیر بار سنگین ترافیکی است که ریشه در معضلاتی مانند مهندسی ترافیک و بیشتر فرهنگ ترافیکی دارد.
متخصصان محیط زیست درتعریف ” آلودگی هوا” در پایگاه مرجع” ویکی پیدیا” می گویند : “آلودگی هوا عبارت است از وجود یک یا چند آلوده‌کننده در هوای آزاد به آن مقدار، مدت و ویژگی‌ها که برای انسان ، گیاه یا حیوان خطرناک است و برای اموال مضر و یا به‌طور غیرقابل قبولی مخل استفاده راحت از زندگی و اموال شود.”
آلوده‌کننده‌های هوا بسته به نوع، غلظت و مدت تماس با انسان می‌توانند اثراتی نظیر تحریک ، سوزش و آب‌ریزش تا اثرات شدید و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند.
حوادث حاد آلودگی هوا در سال‌های مختلف از جمله واقعه ‪” ۱۹۳۰‬ره میوز”، ‪” ۱۹۴۸‬دونورای” پنسیلوانیا،‪ ۱۹۵۲‬لندن و سایر وقایع و مطالعات سم‌شناسی با استفاده از حیوانات آزمایشگاهی اثرات سو بسیاری از آلاینده‌ها را مشخص کرده است.
مله آلاینده‌های هوا که بیشترازسوخت خودروها و سایر منابع فسیلی ناشی می شود، گوگرد است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که گوگرد باعث آسیب جدی به غشای مخاطی دستگاه تنفس، افزایش مقاومت ریه به‌جریان هوا ، درد در ناحیه سینه ، گاهی ریزش خون از بینی، تحریک چشم ، تنگی نفس، توسعه بیماری‌های مزمن ریوی بخصوص برونشیت، سرفه ، کاهش ظرفیت تنفسی و کاهش مقاومت بدن می‌شود.
از دیگر آلاینده‌ها، اکسیدهای ازت است که موجب تحریک حبابچه‌های ریوی ، گشادی مردمک چشم ، افزایش مقاومت هوایی سیستم تنفسی ، کاهش ظرفیت انتشار گاز در ریه، توسعه پنومونی ، افزایش برونشیت حاد، تحریک گلو و چشم ،ایجاد سرفه، تنگی تنفس، بی‌حالی و خستگی می‌شود.
هیدورکربن‌ها که سهم بالایی در گازهای خروجی از موتور خودروها دارد، علاوه بر عوارض گوناگون بر قلب و عروق و سیستم تنفس ، ثابت شده است که فرد را می تواند در برابر بیماری‌هایی چون سرطان قرار دهد.
آمارهای پزشکی قانونی تهران و سازمان بهشت زهرا نشان می‌دهد که در سال- های اخیر همواره نخستین عامل مرگ ومیر در کلان شهر تهران و دیگر کلان شهرها که با آلودگی زیاد هوا روبرو هستند، بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.
بنابراظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، دلیل آلودگی هوای کلان شهرهای کشور ، افزایش و تجمع منابع انتشار است و در شهرهایی نظیر تبریز ، اراک و اهواز ، تولید آلودگی صنایع و در دیگر شهرها ترافیک شهری نقش مهمی در آلودگی هوا دارند.
به غیر از کرج ، در شهرهای دیگر کشور، طرح‌جامع کاهش‌آلودگی هوا در حال انجام است . برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوای تهران هفت محور دارد که بیشتر روی خودروها به عنوان اصلی‌ترین منبع تولید آلودگی متمرکز است.
“همشهری آنلاین ” که به مسایل زیست محیطی درپایتخت توجه دارد، درگزارشی که بتازگی منتشر کرد، یک باردیگر “زنگ هشدار” را در مورد آلودگی روز افزون هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور با این امید که درگوش مردم و مسوولین بنشیند ، به صدا درآورد.
همشهری آنلاین نوشت: ” سالانه ‪۱۰۰‬هزارتهرانی براثرعوارض ناشی ازآلودگی هوا روانه بیمارستان می‌شوند. تجمع بیش از حد سرب ، باعث بیمارهای عصبی از جمله پرخاشگری می‌شود.”
یافته‌های تازه اعلام شده شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که علاوه برانبوهی از آلاینده‌ها، حجم ” بنزن ” یک هیدروکربن بسیار خطرناک نیز در هوای کلان شهرهای ایران بخصوص تهران به حدی رسیده است که سلامت عمومی را به شدت تهدید می‌کند.
بنزن به عکس بوی خوش آن ، ماده‌ای بسیار خطرناک است و سال هاست محققین دریافته‌اند یکی از عوامل اصلی بروز سرطان است .
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اطلاعیه‌ای که بتازگی منتشر کرد، گناه بالابودن عده مبتلایان به سرطان در کلان شهرهای ایران بخصوص تهران را بردوش بنزن گذاشت که عمدتا از سوخت خودروها ناشی می‌شود.
آماری دقیق از تعداد خودروهای فعال در تهران در دست نیست، ولی مسوولین پلیس برآورد کرده‌اند به‌رغم سهمیه‌بندی بنزین ومحدویت‌های دیگر،همچنان نزدیک به‌دو میلیون خودرو که بیشترین تعداد آن‌ها نیز خودروهای شخصی هستند، دراین شهر فعال هستند و به‌بدنامی تهران به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان کمک کنند.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

هشدار نسبت به افزایش آلودگی هوا در منطقه آسیا

گروهی از محققان ژاپنی، ضمن هشدار نسبت به افزایش آلودگی هوا در منطقه آسیا، خواستار افزایش تلاشها برای کاهش گازهای آلاینده هوا شدند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی)، یک گروه از محققان موسسه ملی مطالعات زیست محیطی ژاپن، میزان خروج گاز اکسید نیتروژن را بر اساس تولید صنعتی و وضعیت ترافیک در ‪۲۴‬کشور و منطقه در آسیا محاسبه کردند.
اکسید نیتروژن، موجب بروز دودهای نور شیمیایی و بارانهای اسیدی می‌شود.
نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که در مجموع میزان خروج گاز اکسید نیتروژن در منطقه آسیا در سال ‪۲۰۰۳‬ میلادی به ‪۲۹/۵‬میلیون تن یا معادل سه برابر سال ‪۱۹۸۰‬میلادی رسید که ‪۱۰/۷‬ میلیون تن بود.
این نتایج همچنین نشان می‌دهد که چین با رشد اقتصادی سریع در این کشور، با ‪۱۴/۵‬میلیون تن یا حدود چهار برابر میزان تولید این نوع گاز در ‪۲۰‬سال گذشته، در رده نخست کشورهای تولیدکننده گاز آلاینده اکسید نتیروژن در مطنقه آسیا قرار دارد.
این گروه از محققان، اعلام کردند که اگر وضعیت مصرف انرژی و روند افزایش جمعیت در سطح کنونی بدون تغییر باقی بماند، میزان خروج گاز اکسید نتیروژن در چین، به بیش از ‪۲۵‬میلیون تن افزایش می‌یابد.
این گزارش می‌افزاید: بر این اساس، میزان خروج گاز آلاینده اکسید نتیروژن در منطقه آسیا به سطح ‪۴۶‬میلیون تن خواهد رسید که این رقم نشان دهنده ‪۱/۵‬برابر سطح کنونی خواهد بود.
“توشیماسا اوهارا” رییس گروه محققان در موسسه ملی مطالعات زیست محیطی ژاپن، گفت: خط مشی آینده چین برای توقف آلودگی هوا در منطقه آسیا، حیاتی است.
اوهارا، از دولت و صنایع ژاپن خواسته است تا با استفاده از تجربه و تکنولوژی موجود در این کشور، در تلاشهای فرامرزی برای کاهش انتشار مواد آلوده‌کننده هوا، فعالانه همکاری کنند.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

سازندگان خودرو و تلاش‌ برای کاهش مصرف سوخت

در آستانه درخواست پیش‌بینی شده اتحادیه اروپا برای یک کاهش ‪۲۵‬درصدی در انتشار کربن خودروهای جدید در سال ‪،۲۰۱۲‬سازندگان خودرو به تلاش‌های خود برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تولیدات خود شدت بخشیده‌اند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، سازندگان خودرو در اروپا برای تامین اهداف خود در زمینه محدود کردن انتشار دی اکسید کربن به ‪۱۴۰‬ گرم در کیلومتر در سال آینده، چند رویکرد ضد آلودگی را دنبال کرده‌اند.
قرار است کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه از طرح‌هایی پرده بردارد که از سازندگان خودرو می‌خواهد از سال ‪۲۰۱۲‬انتشار دی اکسید کربن را در ناوگان خودروهای جدید مسافربری خود به میزان متوسط ‪۱۳۰‬گرم کاهش دهند.
بر اساس این تدبیر، سازندگان سوخت و قطعات با ایجاد بهبودهایی در سیستم تهویه هوا، نظارت فشار لاستیک خودرو و جعبه دنده‌ها و مصرف بیشتر سوخت‌های زیستی، این میزان متوسط را ‪۱۰‬گرم دیگر کاهش خواهند داد.
قرار است تلاش‌های مشترک سازندگان خودرو، قطعات و سوخت میزان متوسط انتشار دی اکسید کربن را یک چهارم کاهش دهد یعنی از حدود ‪۱۶۰‬گرم فعلی به ‪۱۲۰‬گرم برساند.
پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانسه در گزارش دیگری اعلام کرد، کنگره آمریکا روز سه‌شنبه برای اولین بار از سال ‪،۱۹۷۵‬لایحه‌ای را برای افزایش معیارهای کارایی سوخت با اکثریت آرا تصویب و تا حد زیادی از مصرف سوخت‌های زیستی حمایت کرد.
یک هفته پس از اینکه سنای آمریکا این لایحه را بدنبال توافقی با اقلیت جمهوری خواهان به تصویب رساند، مجلس نمایندگان آمریکا که دمکرات‌ها رهبری آنرا بر عهده دارند با ‪۳۱۴‬رای موافق در برابر ‪۱۰۰‬رای مخالف این قانون را به تصویب رساند.
کاخ سفید اعلام کرد، “جرج بوش” رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه این لایحه انرژی را امضاء می‌کند تا به قانون تبدیل شود.
بر اساس این لایحه لازم است صنعت خودرو با افزایش استانداد کارایی سوخت تا سال ‪۲۰۲۰‬به ‪۳۵‬مایل در گالن ( یعنی ‪۱۵‬کیلومتر در لیتر)، مصرف سوخت را خودروها و کامیون‌های سبک تا ‪۴۰‬درصد کاهش دهد.
معیار فعلی صرفه جویی سوخت ‪،CAFE‬حدود ‪۲۷/۵‬مایل در گالن برای خودروها و بیش از ‪۲۲‬مایل در گالن برای کامیون‌های سبک است.
این لایحه همچنین خواستار یک افزایش شش برابری مصرف اتانول است بطوریکه مصرف این سوخت زیستی تا سال ‪۲۰۲۲‬به ‪۱۳۶‬میلیارد لیتر در سال برسد.
علاوه بر این، این قانون معیارهای جدیدی برای کارایی انرژی وضع می‌کند که بر اساس آن لازم است مصرف لامپ‌های برق و وسایل برقی که الکتریسیته کمتری مصرف می‌کنند بیشتر شود.

منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

پرندگان از آسمان تهران رفته‌اند شاید در جستجوی هوایی تازه!

با افزایش آلودگی هوا پرندگان هم آسمان تهران را ترک کرده‌اند و پرندگان مهاجر و حتی گنجشک‌ها دیگر میلی به وارد شدن به تهران را ندارند گفته می‌شود در هیچ دوره‌ای از تاریخ تهران شمار پرندگان به این اندازه کم نبوده است.
پرندگان، پرواز بر فراز پاکی را انتخاب کرده‌اند و آنهایی هم که مانده‌اند میلی به آواز خواندن ندارند چون نغمه‌هایشان دیگر به گوش کسی نمی‌رسد. شاید هم می‌خوانند و ما نمی‌شنویم.
صنعت مدرن امروز با تولید گازها و ذرات آلوده معلق در هوا فضایی برای نفس کشیدن باقی نمی‌گذارد و استشمام هوای پاک را که همواره مایه شادمانی زندگی بشر بوده، به آرزویی دست نیافتنی تبدیل می‌کند.
آلودگی هوا همواره در شرایط بحرانی منجر به مرگ و میر انسانها شده است. محاسبات انجام شده نشان می‌دهد با توجه به جمعیت تهران، در شرایط بحران آلودگی هوا احتمال مرگ و میر سالانه پنج هزار نفر وجود دارد.
مشکل آلودگی هوای کلان شهرها عمدتا ناشی از حرکت وسایل نقلیه و کارخانجات صنعتی است که اینها از آلاینده‌های ناشی از فعالیتهای انسانها به شمار می‌روند.
دکتر "منصور غیاث‌الدین"، متخصص بهداشت هوا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید براساس تحقیقات انجام شده، شمار زیادی از پرندگان با افزایش آلودگی هوا، تهران را ترک کرده‌اند و پرندگان مهاجر به ویژه گنجشک‌های مهاجر دیگر وارد تهران نمی‌شوند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود براساس بررسی‌های انجام شده از گونه‌های کم‌نظیر دامنه‌های البرز همچون عقاب طلایی و هما سالهاست که نمونه‌ای در تهران دیده نشده است.
این متخصص در بهداشت هوا می‌گوید، آلودگی هوا و سروصدا، دو عامل اصلی برای کاهش پرندگان بومی در تهران است که این روند با افزایش غلظت آلاینده‌های هوا تشدید می‌شود.
وی گفت: با توجه به وضعیت آلودگی‌هوا در تهران و همچنین روند ساختمان سازی و شکل ساختمان‌های جدید، این امر موجب شده است تا پرندگان حتی محل مناسبی برای تولید مثل و لانه‌گذاری درتهران نداشته باشند و در نتیجه جای دیگری را با هوای پاکتر و سروصدای کمتر برای زندگی انتخاب کنند.
* منابع آلودگی هوا
هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت و رفاه انسان و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا تلقی می‌شود و در تعریف علمی آن گفته می‌شود: منظور از آلودگی هوا یعنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدیدکننده سلامتی هستند.
دکتر غیاث‌الدین متخصص بهداشت هوا در خصوص منابع مختلف آلودگی هوا می‌گوید منابع آلودگی هوا در سه دسته اصلی منابع متحرک شامل انواع خودروها، منابع ثابت مثل نیروگاهها و صنایع و منابع تجاری و خانگی تقسیم‌بندی می‌شوند.
حدود ‪ ۷۰‬تا ‪ ۷۵‬درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است.
* مهمترین آلاینده‌های هوا
"ذرات جامد" (‪،(particulate matter‬این ذرات از سد دفاعی طبیعی بدن عبور می‌کنند و به طور عمقی به ریه‌ها نفوذ کرده و باعث تشدید آسم و اختلال عملکرد ریوی می‌شوند.
ذرات معلق موجود در هوا اگر غلظت آنها بالاتر از یک حد باشد باعث مرگ و میر خواهد شد.
به اینصورت که اگر غلظت ذرات معلق به حدود ‪ ۳۵‬میکروگرم در مترمکعب باشد میزان مرگ و میر بالا می‌رود که با این محاسبه سالانه در شهر تهران اگر غلظت ذرات جامد به این میزان (‪ ۳۵‬میکروگرم) برسد احتمال مرگ و میر سه تا چهار هزار نفر وجود دارد.
یکی دیگر از آلاینده‌هایی که سرطان زا هستند موادآلی یا هیدروکربن‌ها هستند که در هر ‪ ۱۰۰‬هزار نفر اگر میزان غلظت آلاینده ‪ ۳۵‬میکروگرم باشد ‪۵۵‬ نفر می‌میرند.

مواد آلی احتمال سرطان زایی بیشتری دارند و عمده سرطان ناشی از آنها سرطان ریه است.
عامل تشدیدکننده سرطان ریه در کنار عامل آلودگی هوا سیگار است بر اساس بررسی‌های انجام شده بین میزان مرگ و میر سیگاری‌هایی که در شهرهای بزرگ و در معرض آلودگی‌های هوا زندگی می‌کنند در مقایسه با سیگاری‌هایی که به دور از این آلودگی‌ها و در هوای پاک روستاها به سر می‌برند بیشتر است.
این متخصص در تشخیص آلودگی هوا می‌گوید در دود سیگار حدود ‪ ۵۰‬نوع ماده سرطان زای تایید شده یا مشکوک به سرطان زایی وجود دارد که غیر از سرطان ریه منجر به بروز مشکلات دیگری همچون آب مروارید، احتمال سقط جنین و یا تولد نوزادانی نارس و کم‌وزن می‌شود.
"ازن"، این گاز از واکنش‌های شیمیایی در جو و تحت تاثیر نور آفتاب تولید می‌شود و محرک قوی سیستم تنفسی است.
دی اکسید نیتروژن، منواکسید کربن، سرب، دی اکسید گوگرد، سولفات ها و سولفیدهیدروژن، آکرولئین ‪ Acrolein‬و دیوکسین از دیگر ذرات آلوده‌کننده هوا هستند.
آکرولئین باعث تشدید آسم و دیوکسین باعث تشدید اختلال در تکامل جنین و افزایش خطر سرطان می‌شود.

* شاخص آلودگی هوا
اگر شاخص آلودگی هوا را ‪ ۱۰۰‬فرض کنیم چنانچه غلظت آلاینده‌ها مطابق با ‪ ۱۰۰‬باشد هوا استاندارد و چنانچه غلظت آلاینده‌ها کمتر از این میزان باشد کیفیت هوا خوب یا متوسط است و اگر بالاتر از ‪ ۱۰۰‬باشد نشان‌دهنده افزایش غلظت آلاینده‌های هوا است.
شاخص آلودگی هوا بر اساس تقسیم بندی هوا بصورت هوای سالم، هوای ناسالم یا غیر بهداشتی، هوای خیلی ناسالم و هوای خطرناک یا بحرانی تعریف می‌شود.
دکتر غیاث‌الدین استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت سازمان‌های حفاظت محیط زیست، شاخص‌های کیفی هوا را با ‪ ۵‬نوع آلوده‌کننده هوا محاسبه می‌کنند که شامل ازن روی سطح زمین، منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و گرد و غبار است.
برای هر یک از این موارد، سازمان‌های حفاظت محیط زیست، استانداردی را جهت حفظ سلامت تعریف کرده‌اند.
میزان آلایندگی هر یک از این آلاینده‌ها بر اساس اندازه‌گیری حدود ‪۱۱‬ تا ‪ ۱۳‬ایستگاه دائمی تعیین آلودگی هوای تهران صورت می‌گیرد این ایستگاهها بطور شبانه‌روزی آلودگی هوا را مورد سنجش قرار می‌دهند.
اعداد و ارقامی که در نتیجه این سنجش‌ها حاصل می‌شود تحت عنوان شاخص آلودگی هوا یا شاخص کیفیت هوا به کار برده می‌شود.
عدد شاخص کیفیت هوا را با استفاده از فرمول‌های خاصی بدست می‌آورند اگر این عدد بین ‪ ۱۵۱‬تا‪ ۲۰۰‬پی‌پی‌ام (یک میلی لیتر آلودگی هوا در یک متر مکعب هوا) باشد هوا غیر بهداشتی، صفر تا‪ ۵۰‬هوا پاک و از ‪ ۵۱‬تا ‪ ۱۰۰‬متوسط است و اگر این رقم بالای ‪ ۳۰۰‬باشد آلودگی هوا خطرناک است و اگر از ‪۴۰۰‬ تجاوز کند شرایط بحران آلودگی هوا اعلام می‌شود.
در چنین شرایطی باید یک سری اقدامات را در جهت کاهش منابع آلودگی هوا مانند تعطیلی مدارس و یا تعطیل عمومی انجام شود که به دنبال آن دود ناشی از استفاده از وسایل نقلیه نیز کاهش می‌یابد.
* ماسک وسیله دفاعی در مقابل آلودگی هوا
استفاده از ماسک یکی از راههای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است ولی در استفاده از همین ماسک‌ها هم باید نکاتی را رعایت کرد.
دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران در این خصوص می‌گوید ماسک‌های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند و بهتر است از ماسک‌های فیلتر دار و ماسکی که دهان و بینی را بطور کامل پوشش دهد استفاده شود.
وی می‌گوید ماسک‌ها باید هر یک و نیم تا دو ساعت تعویض شوند با توجه به وجود میکروبها در سطح آنها چنانچه مرتب تعویض نشوند خود منبعی از آلودگی می‌شوند.
ادامه مطلب
لینک ثابت نوشته شده در یکشنبه دوم دی 1386ساعت19:48 توسطمنیره عباسی | منتظر نظر شما دوست عزیز هستم
منتشرکننده های دی اکسیدکربن در جهان: آمریکا نخست - ایران سیزدهم
مدیر طرح‌های توسعه گروه انرژی، محیط زیست و مدیریت سوانح برنامه عمران ملل متحد بااستناد به‌گزارش توسعه انسانی ‪ ۲۰۰۷ - ۲۰۰۸سازمان ملل متحد ، آمریکا را نخستین و ایران را سیزدهمین کشور منتشرکننده گاز دی اکسید کربن اعلام کرد.
به‌گزارش ایرنا، "سعید فرودسی" که روز یکشنبه درنشست خبری در دفتر سازمان ملل درتهران گزارش توسعه انسانی را ارایه می‌کرد، گفت براساس آمار چین، روسیه، هند، ژاپن، آلمان، کانادا ، انگلیس ، کره جنوبی ، ایتالیا، مکزیک و آفریقای جنوبی رتبه دوم تا دوازدهم منتشرکننده گاز دی اکسیدکربن را دارند.
وی همچنین گفت: اگرتمام مردم دنیا باهمان نرخ‌کشورهای پیشرفته، گازهای گلخانه‌ای تولید کنند، به ‪ ۹کره زمین برای زندگی نیاز داریم.
وی گفت: براساس این گزارش، فقرای جهان ضمن اینکه از خود ردپای کمرنگی ازکربن روی زمین باقی می‌گذارند، متحمل حداکثر فشارناشی ازمدیریت ناپایدار وابستگی اکولوژیکی می‌شوند .
براساس این گزارش، تاکنون در کشورهای ثروتمند مقابله با تغییر آب و هوا عملا یک موضوع تنظیم ترموستات بوده که با تابستان‌های طولانی‌تروداغ‌تر سروکار داشته‌اند و یا جابجایی فصلی مشاهده نموده‌اند . شهرهایی نظیر لندن و لوس- آنجلس ممکن است با خطر سیل مواجه باشند ، ولی ساکنین آنها توسط یک سیستم دفاعی پیچیده محافظت می‌شوند.
"درمقابل، هنگامی که‌گرمایش جهانی، الگوهای آب وهوایی را در شاخ آفریقا تغییر می‌دهد، به این معنی است که فرآورده‌های کشاورزی تولید نمی‌شوند و مردم گرسنگی می‌کشند."
مدیر طرح‌های توسعه گروه انرژی، محیط زیست و مدیریت سوانح برنامه عمران ملل متحدبابیان اینکه براساس گزارش توسعه انسانی، کشورها دارای سهم بسیار متفاوت در گازهای گلخانه‌ای به جو هستند، افزود : کشورهای ثروتمند با ‪۱۵ درصد جمعیت جهان، تقریبا نصف دی اکسید کربن را منتشر می‌کنند.
وی به استناد گزارش توسعه انسانی امسال سازمان ملل افزود: با استفاده از فرضیات محتمل برآورد می‌کنیم برای اجتناب از تغییر آب و هوای خطرناک، کشورهای ثروتمند می‌بایست حداقل ‪ ۸۰درصد انتشار گازها را کاهش دهند که ‪۳۰ درصد آن باید تا سال ‪ ۲۰۲۰انجام شود .
فردوسی پیش بینی کرد انتشار گازهای کشورهای درحال توسعه در سال ‪۲۰۳۰ به اوج برسد و تا سال ‪ ۲۰۵۰به مقدار ‪ ۲۰درصد کاهش یابد.
وی تاکید کرد در گزارش توسعه انسانی امسال سازمان ملل متحد آمده، هدفی که برای تثبیت گازهای گلخانه‌ای قرارداده‌ایم، سخت ولی قابل تحمل است.
به گفته وی ، بر اساس این گزارش، هیچ کشوری به تنهای نمی‌تواند برنده نبرد با تغییر آب‌وهوا باشد. اقدام دسته‌جمعی یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است.
مدیر طرح‌های توسعه گروه انرژی، محیط زیست و مدیریت سوانح برنامه عمران ملل متحد، گفت: در این گزارش آمده که چالش تغییر آب و هوا مقیاسی جهانی آن است. جو زمین برای گازهای گلخانه‌ای تفاوتی ما بین کشورهای منشاء آنها قایل نیست.
وی گفت: یک تن از گازهای گلخانه‌ای از چین حاوی همان وزنی است که یک تن گاز گلخانه‌ای از ایالات متحده داراست وانتشار گازهای گلخانه‌ای یک کشور مساله تغییر آب و هوای کشور دیگر است.بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که سالانه حدود ‪ ۴/۵‬میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. بخش عمده‌ای از مرگ و میرها مربوط به آلودگی هوا در محیطهای بسته از جمله اماکن مسکونی و به ویژه در مناطق روستایی کشورهای جهان سوم رخ می‌دهد. کیفیت بد هوا در اتاق‌ها منجر به خستگی، عدم تمرکز و عدم رضایت افراد می‌شود، که اغلب ناشی از تهویه نامناسب ساختمان است که رابطه مستقیمی با غلظت ‪ CO2‬دارد، به همین خاطر در برخی سیستم‌ها که از تهویه اتوماتیک استفاده می‌کنند از غلظت ‪ CO2‬به عنوان معیاری جهت تنظیم میزان هوای تازه ورودی به سیستم استفاده می‌شود.

* تاثیر آلاینده‌های هوا بر سلامت انسان
بطور طبیعی بعضی از آلاینده‌ها اثرات کوتاه مدت و گاها شدید دارند مثلا افزایش منواکسیدکربن افزایش سردرد و سرگیجه را در فضاهای آزاد به دنبال دارد اما در داخل منزل و فضاهای بسته منجر به مرگ هم خواهد شد.
منواکسیدکربن مانع رسیدن اکسیژن به قلب و مغز می‌شود و باعث مرگ می‌شود.این گاز هیچ رنگ و بویی ندارد به تدریج باعث می‌شود فرد به خواب رود گاهی برای گرم کردن حمام از
وسایل گرمازا استفاده می‌شود که کاری خطرناک است و به هیچ وجه نباید در چنن فضاهایی از وسایل گرم‌کننده استفاده کرد.
استفاده از بخاری‌های گازی بدون دودکش نیز بسیار خطرناک است و به علت تجمع گاز منواکسیدکربن باعث ایجاد سردرد و سرگیجه و تهوع در فرد می‌شود زمانی که دودکش باشد خود دودکش در تهویه هوای اتاق موثر است. دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران نیز در خصوص تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت می‌گوید بطورکلی
آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم می‌شود.دکتر "مسعود موحدی" در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت تماس درازمدت با آلودگی هوا و در معرض
آلاینده‌های هوا بودن باعث برونشیت مزمن و اختلالات تنفسی می‌شود.به گفته دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران آلودگی هوا با گازهای ناشی از سوخت موتورهای دیزلی و صنایع
سنگین در بروز سرطان ریه موثر است.دکتر موحدی می‌گوید کودکان و سالمندان دو گروهی هستند که بیش از سایر افراد در معرض خطرات ناشی
از آلودگی هوا قرار دارند.کودکان به دلایلی نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا قرار می‌گیرند از جمله این دلایل،
کودکان و شیرخوارگان با سرعت بیشتری تنفس می‌کنند و این باعث تماس بیشتر با مواد آلوده‌کننده هوا می‌شود.
کودکان بیشتر تنفس دهانی دارند که به این ترتیب فیلتر بینی که قسمتی از آلودگی هوا را می‌گیرد نمی‌تواند بطور موثر عمل کند.
آلودگی هوا باعث تحریک انسداد راههای هوایی و تشدید آسم می‌شود و بر رشد و نمو سیستم عصبی، تنفسی و ایمنی و غدد داخلی تاثیر می‌گذارد که این امر می‌تواند خطر سرطان را در سال‌های بعدی زندگی افزایشدهد.
*تاثیر آلودگی هوا در گوش و حلق و بینی
آلودگی هوا و آلاینده‌های موجود در هوایی که تنفس می‌کنیم می‌توانند سبب گلودرد و سوزش گلو شوند سرب ناشی از بنزین‌های حاوی سرب سبب کاهش شنوایی می‌شود. دکتر "علی‌محمد اصغری" عضو جامعه جراحان گوش و حلق و بینی می‌گوید این نوع آسیب شنوایی با همراهی صداهای بلند محیط مثل صدای ترافیک یا کارخانجات تاثیر بیشتری بر کاهش شنوایی می‌گذارد.
این متخصص گوش و حلق و بینی اضافه کرد بعضی از آلاینده‌ها می‌توانند سبب بروز سرطانهای حنجره، بینی و سینوسها شود.
وی افزود بیشترین آسیبی که آلایندهای هوا بر انسان می‌گذارند بر سیستم ریه و قلب انسان است.آسیبی که به ارگانهای بدن می‌رسد به نوع و میزان آلاینده‌ها ارتباط دارد.
افرادی که در محیط کارشان با مواد شیمیایی و یا فلزات سنگین در ارتباطند بیش از دیگران در معرضآسیب هستند. بعضی آلاینده‌ها خاص کارخانجات چوب، چرم است و می‌تواند سبب افزایش خطر سرطان
سینوس در کارگران این کارگاهها گردد.
* آلودگی هوا در زمستان و پدیده وارونگی هوا
در ماههایی از فصل زمستان گاهی شریط جوی خاصی ایجاد می‌شود که در نتیجه آن جریان حرکت و جابجایی هوا بصورت صعودی و به عبارتی از پایین به بالا کاهش می‌یابد.
در این حالت حرکت هوای آلوده به سمت بالا کند می‌شود و حالت پایداری هوا ایجاد می‌شود و این امر باعث می‌شود بر شدت غلظت آلاینده‌های هوا افزوده شود و بصورت رقیق در نیاید.
مقدار هوایی که برای کاهش غلظت هوا و رقیق شدن هوا لازم است کاهش می‌یابد و در ارتفاع ‪ ۴۰۰‬تا‪ ۵۰۰‬متری زمین جریانی از هوا مثل یک سقف قرار گرفته است که مانع از جابجایی هوا و رقیق شدن آن
می‌شود.
حالت اینورژن یا وارونگی هوا در طول زمستان ممکن است چند بار اتفاق بی‌افتد در شرایط وارونگی هوا دود ناشی از اگزوز اتومبیل‌ها، موتورخانه‌ها و کارخانه‌ها در محدوده هوای شهر باقی می‌ماند این حالت پایدار می‌ماند تا تغییرات جوی همچون باد و یا باران باعث رقیق شدن هوا شود.
* آلودگی در محیطهای بسته
فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در دو دسته آلودگی‌های هوا در فضای باز و آلودگی‌های هوا در فضای بسته تقسیم بندی می‌شود افزود از جمله آلودگی‌های فضاهای بسته آلودگی ناشی
از دود سیگار است.
دکتر موحدی اضافه کرد آلودگی ناشی از دود سیگار تاثیر بسیار منفی در سلامت انسان دارد به اینصورت که شیوع آسم در افرادی که در معرض این دود در فضای بسته قرار دارند ‪ ۲/۴‬برابر است.
سایر آلاینده‌های فضای بسته شامل دود مواد غذایی، دود وسایل گرمازا، آلودگی ناشی از وسایل و دستگاه‌های موجود در محیطهای کاری شامل دستگاه پرینتر و کپی، مانیتورها و سایر دستگاه‌ها است.
فوق تخصص آسم و آلرژی یادآور شد در برخی مواقع آلودگی محیطهای باز به فضای بسته وارد می‌شود که این امر باعث ایجاد آلرژی‌هایی از جمله ایجاد قارچ در فرد می‌شود.
به گفته دکتر موحدی با توجه به اینکه بیشترین وقت مردم یعنی از ‪۲۴‬ ساعت حدود ‪ ۲۲‬ساعت آن، در محیطهای بسته (محیط کار یا منزل) سپری می‌شود و با توجه به نفوذ آلودگی فضای باز به فضای بسته محل کار یا منزل و توام شدن با آلودگی‌های محیطهای بسته، بیشترین مرگ و میرهای متعاقب آلودگی هوا در فضاهای بسته رخ می‌دهد.
دکتر موحدی می‌گوید این آلاینده‌ها هر کدام می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در انسان شود به عنوان مثال آلاینده‌هایی همچون گوگرد و نیتروژن و ذرات گرد و غبار بر بیشترین تاثیر را بر دستگاه تنفسی دارند.اثرات این آلاینده‌ها بسته به طول مدت تماس و غلظت آلودگی، سلامت فرد را تهدید می‌کند.
افرادی که بیشتر در معرض این تهدید قرار دارند شامل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی، کلیوی و کبدی هستند که سیستم ایمنی بدن آنها در مواجهه با آلاینده‌ها آسیب
پذیرتر است.
دکتر موحدی گفت تنفس در هوای آلوده منجر به بروز مشکلاتی در فرد می‌شود و نیاز به مصرف دارو وبستری شدن در بیمارستان وجود دارد و در مواقعی هم که آلاینده زیاد باشد مشکلات حادتری ایجاد می‌شود ومواقعی نیز به مرگ و میر منجر خواهد شد.
بطور کلی تمام آلاینده‌ها چه آلاینده‌های فضاهای باز و چه آلاینده‌های فضاهای بسته باید به دقت مورد توجه باشد و سعی کرد با اقدامات مناسب و ارایه آموزش‌های همگانی این آلاینده‌ها را کنترل کرد.
از جمله اقدامات پیشگیرانه کنترل و کاهش آلودگی هوا این است که کارخانجات صنعتی باید در فواصل معینی در خارج از شهرها باشند و جهت دود آنها به سمت شهرها نباشد.
برای کاهش دود اگزوز اتومبیل‌ها توصیه‌هایی همچون استفاده از وسایل نقلیه عمومی و استفاده کمتر از وسایل شخصی پیشنهاد می‌شود توصیه‌هایی که تازگی ندارند و بارها شنیده شده‌اند.
پزشکان توصیه می‌کنند در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است افراد آسیب پذیر از جمله افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی باید در منزل بمانند و بطور کلی در شرایط بحران آلودگی هوا، افراد از قدم زدن و انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز باید خودداری کنند.
منبع خبر :ایرنا
برگرفته از سایت:مهندسی بهداشت محیط


ابراهیم ندرلو
مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی - موژ